Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maarten en Linda Windt - WaarBenJij.nu Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maarten en Linda Windt - WaarBenJij.nu

Kaapstad!

Door: Maarten en Linda

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Linda

13 November 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na een lekker ontbijtje vertrokken we weer richting de haven. De boot naar Robbeneiland zou om 11 uur vertrekken. Onderweg gingen we 'natuurlijk' nog even kijken bij het stadion van Ajax Capetown, deze lag toch op de route. Na het maken van wat foto's liepen we door naar de haven.

Na een security check met metaaldetector mochten we op de boot. Deze voer in een snel tempo naar het eiland. Binnen 35 minuten kwamen we aan. Vanaf hier hadden we een mooi zicht op Kaapstad. Op het eiland mochten we de bus betreden. In de bus reden we met een gids het eiland rond. Onze gids was een heel goede spreker en kon met zijn verhalen over de geschiedenis van het eiland ons echt boeien. Hij bracht de geschiedenis nog eens extra dichtbij door een ieder in de bus wat persoonlijke vragen te stellen over zijn of haar afkomst. Dit betrok hij dan in het verhaal over het eiland. Wij, en vele andere bezoekers, wisten niet dat het eiland nog steeds bewoond wordt en dat er meer is dan alleen de gevangenis. Na de bustour kwamen we aan bij de gevangenis zelf. Hier kregen we de tour door een ex-gevangene die in de jaren 80 op Robbeneiland gevangen zat. Hij nam ons mee door verschillende sections en vertelde zo zijn ervaringen. Hij deed toendertijd arbeid in de keuken en wist dus bijvoorbeeld te vertellen dat er in de wet stond vastgelegd wat de blanken, de kleurlingen en de zwarten mochten eten op een dag. Bizar dat dit gewoon in de wet stond! Als laatste bezochten we de cel waar Nelson Mandela gevangen had gezeten. Meer dan een matras, toiletdoos en klein tafeltje kon er niet in. Terug naar de boot liepen we dezelfde weg terug als de vrijgelaten gevangenen vroeger deden en gingen we weer terug met de boot.

Eenmaal terug in Kaapstad zagen we dat de Tafelberg zonder wolken was dus besloten we maar direct met een taxi naar de berg te gaan. Bovenaan bij de parkeerplaats konden we via een soort bakje helemaal naar boven. Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht over de stad en Robbeneiland. Prachtig! Het was er echt mooi en het voelde toch wel bijzonder om na 4700 kilometer te hebben gereden door dit prachtige land deze bijzondere reis af te kunnen sluiten bovenop de Tafelberg. Het was er best koud dus na wat stukjes te hebben gelopen en wat foto's te hebben gemaakt besloten we weer naar beneden te gaan. In de avond gingen we nog even sjiek uit eten bij de Belg. Hier aten we onder andere nog springbok, dat kan immers thuis niet meer!

Na het ontbijt de volgende ochtend moesten we nu 'definitief' onze koffer inpakken. Na drie weken uit een koffer te hebben geleefd was dit dus snel gedaan. We gingen vervolgens naar het centrum van Kaapstad. Het centrum is hectisch met grote straten en hier hadden we in tegenstelling tot de Waterfront weer echt het gevoel in Afrika te zijn. We besloten om nog even de Castle binnen te gaan, maar hier waren we snel weer uit. We hadden eigenlijk geen zin meer om cultureel te doen. We gingen weer naar de haven en lunchten sushi op een terras in de zon met een lekker wijntje. Na de lunch gingen we nog even shoppen. Dit hadden we de hele vakantie nog niet eens gedaan!

We moesten vroeg eten, om op tijd op het vliegveld te staan. We hadden hiervoor als afsluiter met twee andere Nederlandse stellen afgesproken en aten in een traditioneel Zuid-Afrikaans restaurant. Als voorgerecht deelden we een schaal met 3 soorten carpaccios: kudu/struisvogel/springbok. Als hoofdgerecht had Maarten kip met pesto in struisvogel carpaccio en Linda had traditionele Bobotie. Wat een afsluiter!

Na het diner namen we afscheid van Kaapstad en was het tijd voor onze laatste rit in Afrika: naar het vliegveld. Hier leverden we onze auto in om met de nachtvlucht naar Amsterdam te vliegen.

Met een voldaan gevoel gingen we weer naar huis. We hebben een fantastische vakantie gehad. Het was een bijzondere reis waarin we veel hebben geleerd, meegemaakt en gezien. We hebben alles gedaan wat we wilden doen en hierin bewuste keuzes gemaakt. Het was fantastisch en we zullen het nooit vergeten!

• 15 November 2015 - 08:11

Bram En Angelique :

Leuke verhalen en harstikke leuk om jullie op deze manier gevolgd te hebben. Maar ik ben blij dat ik het nu gewoon van jullie persoonlijk kan horen. Is toch anders. Op naar het volgende avontuur