Langste rit, Aliwal North, Graaff Reinet en Addo - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Maarten en Linda Windt - WaarBenJij.nu Langste rit, Aliwal North, Graaff Reinet en Addo - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Maarten en Linda Windt - WaarBenJij.nu

Langste rit, Aliwal North, Graaff Reinet en Addo

Door: Maarten en Linda

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Linda

05 November 2015 | Zuid-Afrika, Addo

Met een wijntje aan het kampvuur op de boerderij in Addo weer eens tijd voor een verslag.

Na een voortreffelijk ontbijt zaten we om 8 uur in de auto om te rijden naar onze volgende bestemming: Aliwal North. De rit van 540 km zou volgens TomTom 6 duren. Na ervaring met rijden in dit land tellen wij hier meestal 2 uur bij op. Kortom...we dachten ongeveer 8 uur in de auto te zitten.

Deze rit is misschien de langste, maar we zitten deze vakantie aardig wat kilometers in de auto. Op dit moment staan er al 3500 kilometers op de teller. Je kan dus wel zeggen dat onze auto ons soort van 'huisje' is. Meestal zit Maarten achter het stuur. Hij heeft zich al aardig wat gebruiken toegeëigend en voelt zich prima in het verkeer. Linda zit er liever naast met de kaart op haar schoot, de reisboeken dichtbij en de camera in de aanslag. We komen onderweg namelijk behoorlijk wat foto-momentjes tegen. Naast de mensen en beesten op de weg natuurlijk de prachtige landschappen, vergezichten en de indrukwekkende taferelen in de dorpjes waar we langsrijden, zoals mama's met een klein kind in de draagzak en de boodschappen op het hoofd. Daarnaast vermaken er ons prima met muziek van Deezer, de lokale radio, de snoepjes en koekjes in de auto en natuurlijk de 'goede gesprekken' hahaha.

Tijdens de langste rit kwamen we wederom langs hele mooie landschappen. De eerste kilometers gingen snel, maar we kwamen al snel op een 'nieuwe nog te ontwikkelen' weg, waardoor de reis al vertraagde. Nadat we wee op een goede weg zaten, reden we al snel het 'Golden Gate Highlands National Park' in. Prachtige rotsformaties zagen we hier. Vervolgens kwamen we in de provincie Free State en voelden we ons weer snel alleen op de wereld. De tijd ging eigenlijk best snel en we kwamen al snel in de volgende provincie: East Cape. De wegen waren lang, rechttoe en rechtaan en we kwamen kilometers niemand tegen, zo ook geen restaurantje voor de lunch. Uiteindelijk kwamen we na ongeveer 7 uur rijden aan op de plaats van bestemming: Aliwal North.

We besloten eerst even te lunchen bij de lokale Wimpy. Dit is een fastfood keten, maar waar je wel geserveerde krijgt en het eten eigenlijk best te nassen is. Vervolgens gingen we naar onze volgende lodge. Bij de receptie was het al enorm rommelig en wisten ze niet precies welke kamer wij nou hadden. De security zou ons naar d'r kamer begeleiden, maar deze zei dat de kamer al geblokt was. Terug bij de receptie kregen we een nieuwe sleutel. Nou haha we wisten niet wat we zagen. Het was megaklein en we konden er niet eens onze koffers kwijt! Daarnaast stonk het en ging zelfs Maarten bijna ove zijn gier. Haha We besloten er maar het beste van te maken en de bar op te zoeken.

In de bar kwamen we 2 andere Nederlandse jonge stellen tegen, die we al vaker op de reis hadden gezien, omdat ze (bijna) dezelfde reis doen als ons. Zij hadden wel grote kamers dus vooral Linda was hier een beetje geïrriteerd over met haar smetvrees! De bar bleek tevens volgens de Lonely Planet de 'place to be' van de stad te zijn en tevens een goed restaurant te zijn dus besloten we hier met ons 6en te eten. Wij hadden pizza en deze waren goed te doen! Het was een erg gezellige avond en de ober bracht ons nog de lokale shotjes,dus ja...het werd steeds gezelliger. Aan het eind van de avond mag er geen alcohol meer geschonken worden dus besloten we naar de kamer te gaan. Linda besloot toch maar eens na te vragen over de kleine kamer, vooral omdat we hadden gehoord dat de andere stellen wel grote kamers hadden. Ja hoor...toen kregen we een familiekamer: 3 keer zo groot en een stuk schoner!!!

De volgende morgen vertrokken we na ons matige ontbijt met gierende banden naar de volgende bestemming: Graaff Reinet. Onze lodge stond dit keer middenin de stad. Toen we aan kwamen gereden werden we al door de eigenaar opgewacht en kregen we na het parkeren een rondleiding door de lodge en...jawel...een welkomstcocktail. Zo kan het dus ook! De lodge was een oud koloniaal huis en alle kamers hadden een thema. Onze kamer had het thema 1001 nacht dus vooral Linda werd hier heel gelukkig van! De stad Graaff Reinet was de eerste stad waar we met een veilig gevoel zomaar konden rondlopen, dus we liepen meteen met de camera de stad door. We lunchten bij een heel leuk tentje en Linda werd helemaal enthousiast van de bouwstijl van de huizen in deze stad. Het zijn allemaal witte huisjes uit het koloniale tijdperk, maar heel netjes verzorgd allemaal. We voelden ons overigens echt een attractie in de stad, want iedereen bekeek ons en als ze het durfden zeiden ze ons gedag. We zijn zelfs nog een klein museum in geweest: het Reinet Huis. Linda vond het erg leuk om te zien hoe dit huis bewoond werd. Maarten vond vooral de bordjes met Afrikaanse teksten leuk, zoals het bordje: Nie aanrake nie! Toen we terugkwamen dronken we een drankje in de tuin van de lodge en gingen we samen uit eten in een restaurant op aanraden van de medewerker van de Lodge. Hier aten we de plaatselijke specialiteiten. Maarten had lam en Linda had springbok. Het was werkelijkwaar voortreffelijk! De mensen in Graaff Reinet spreken goed Afrikaans dus we gingen met onze ober al snel over op het Afrikaans. Nou ja...hij sprak Afrikaans, wij spraken Nederlands en als we niet te snel praatten konden we elkaar heel goed verstaan. Echt leuk!

De volgende dag kregen we weer een heel goed ontbijt. Ze serveerden ons het ontbijt (was dus geen buffet) en het servies kwam ook uit het koloniale tijdperk. Vervolgens gingen we met een ande Nederlands stel nog naar een wildpark, want ja....de leeuw hadden we nog steeds niet gezien. In het Mountain Zebra Park zagen we, uiteraard naast zebra's, ook struisvogels! Wat een grote beesten zijn dit! Superleuk! Hoewel we verschillende beesten hebben gezien...helaas nog steeds geen leeuw.

Toen we terugkwamen in de lodge hebben we met 3 Neserlandse koppels een echt Zuid-Afrikaanse braai gehad. De eigenaar van de lodge had het vlees geregeld, de medewerkers maakten salades en de mannen gingen aan de slag met het vlees in de braai. Nou...het was heerlijk!

Vanmorgen hadden we wederom een heerlijk ontbijt. Na het ontbijt zijn we eerst gereden naar het Camdeboo Park om naar de top van de berg te rijden. Hier keken we uit over de Vallei der Verlatendheid. Prachtig! Daarnaast keken we uit over Graaff Reinet. Je kon hier goed zien de Apartheid nog steeds zichtbaar is. Je ziet 3 verschillende 'wijken' van de stad: de zwarte wijk, de blanke wijk en de kleurlingen wijk. In de blanke wijk wonen in principe alleen de mensen met echt Europese voorouders. Mengelmoes tussen blank en zwart woont in de kleurlingen-wijk. Heel apart dus.

Vervolgens ging de reis door naar Addo. Onderweg werden we nog aangehouden door de politie, ofwel de Traffic Control. Toen we zeiden dat we uit Neserland kwamen, begonnen ze al meteen over het voetbal. Ze vonden Ajax Amsterdam helemaal geweldig dus mochten we al snel lekker doorrijden hahaha.

We overnachten op een Organic Farm. De eigenaren zijn ontzettend aardig, maar de beestjes en insecten zijn massaal aanwezig. Gedver! Na een lunch in het dorp hier vertrokken we maar het Addo Elephant Park, waar we weer een Game Drive met een Ranger hadden geboekt. We mochten instappen in de wagen waar al andere Nederlanders zaten. We zaten middenin tussen de bejaarden van een groepsreis die maar wat blij waren dat er 'jong grut ' mee ging! Vooral Maarten scoorde bonuspunten door gezellig te babbelen en te lachen met de ouderen. Ze vonden het prachtig en het leek net Geer en Goor haha! Nu moesten we dan echt de leeuw zien! Na een halfuur zagen we iets heel bijzonders...er kwam een hele kudde olifanten vanaf een waterpoel de weg oversteken. Het waren er volgens ons wel 40! Niet te geloven! Grote olifanten, kleine olifantjes, babies, kinderolifantjes ze liepen allemaal in een rijtje eerst naar de waterpoel en daarna staken ze de weg over. Dit is echt zo onbeschrijfelijk mooi! Zo bijzonder! Dit vonden we echt te gek! Na twee uur was de game drive afgelopen en mochten we nog zelf even rondrijden met onze eigen auto in het park. We gingen samen in een auto met nog een ander Nederlands stel. We kwamen nog met olifanten tegen, wat klein wild en hebben we een jakhals gezien! Maar....helaas nog steeds geen leeuw. Toen we vervolgens naar de uitrit reden kwamen we een onaangename verrassing tegen. Het hek was namelijk al dicht! Blijkbaar waren we te laat bij de uitgang! Na wat gestress belden we het noodnummer en werden we vervolgens door een Ranger bevrijd. Gelukkig!

Na het park zijn we uit eten geweest me 2 andere Nederlandse stellen in het dorp. De eigenaar van dit restaurant heeft een boerderij in het park. Dit betekent dat we als voorafje Springbok carpaccio hadden en als hoofdgerecht Maarten Koedoe en Linda Strijsvogel. We kregen op ons bord 10 verse groenten uit zijn eigen tuin geplukt. Fantastisch toch!

Nu zitten we bij het kampvuur en gaan we zo slapen in de beestenboel. We zijn benieuwd!

• 06 November 2015 - 10:37

Oma En Opa:

Hallo Linda en Maarten.wat maken jullie veel mee geweldig.om nooit te vergeten.het schiet nu op voor jullie.wij kijken uit naar de fotos van jullie. Gr oma en opa

• 06 November 2015 - 13:46

Lin En Steef:

Ojee bijna opgesloten tussen de wilde dieren! Gelukkig zijn jullie gered haha. Veel plezier nog en geniet van de struisvogels en steenbokken (zowel op het bord als in het wild)!

• 06 November 2015 - 15:41

Bram En Angelique:

Tsjonge, tsjonge, te hard rijden en dan door alleen maar Ajax te noemen er onderuit komen. Logisch toch. Maar wederom een leuk verhaal en Wimpy doet mij aan vroeger denken maar denk zo maar dat het eten iets anders is. Nog veel plezier en maak nog maar een paar avonturen mee. Wij kijken ernaar uit.

• 07 November 2015 - 19:58

Ed En Joyce:

Wat een avonturen zeg !! Geweldig !!