Happy chickens, Knysna en Swellendam - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Maarten en Linda Windt - WaarBenJij.nu Happy chickens, Knysna en Swellendam - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Maarten en Linda Windt - WaarBenJij.nu

Happy chickens, Knysna en Swellendam

Door: Maarten en Linda

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Linda

08 November 2015 | Zuid-Afrika, Swellendam

Nadat we in de nacht bijna niet bewogen hebben, in verband met de beestenboel, werden we wakker in ons hutje op de boerderij. Gelukkig viel de douche weer mee voor Linda dus dat hebben we ook weer overleefd! Het ontbijt was van eigen makelaardij en echt heerlijk. We kregen 'happy eggs from happy chickens' en zelfgemaakte jus d'orange. Na het lekkere ontbijt gingen we weer de weg op.

Onderweg reden we door weer een heel ander landschap. Ons zicht bestond nu uit uit dichtbeboste gebieden en houtzagerijen. Toen we weg reden hadden we nog 3 streepjes benzine. Dit werden er al snel 2. We zagen al een tijdje geen benzinepomp dus we zochten via TomTom de dichtstbijzijnde. Deze was op 15 km, maar dan moesten we wel even de weg af. Ondertussen hadden we nog maar 1 streepje! Gelukkig zouden we bijna bij onze plaats van bestemming:de pomp zijn. Een beetje jammer alleen dat TomTom al een paar keer zei dat de bestemming bereikt was, terwijl wij nergens een benzinepomp zagen! Ownee! We vulden maar snel de volgende benzinepomp in en zagen dat deze nog 12 km rijden was. Onderweg ging nu ook het allerlaatste streepje weg en de spanning begon te snijden! We telden de minuten en de kilometers af en het was nog nooit zo stil geweest in de auto. We zouden toch niet ineens zonder benzine langs de weg in Afrika staan! Gelukkig was deze benzinepomp wel echt en waren we net op tijd om de auto weer helemaal vol te laden. Pfff!

We vervolgden onze rit door de bossen naar Tsitsikamma National Parc. Hier maakten we een wandeling door het bos en het leek wel een jungle. In het midden van de route hing een hangbrug, waar we natuurlijk ook nog even op moesten staan! Dit was overigens de eerste echte keer dat we het idee hadden dat we in een echte toeristische attractie waren beland. Alle nationaliteiten liepen er rond. Op de terugweg begon het te druppelen en toen we bij het restaurant aankwamen om te lunchen begon het ineens te hozen. Voor ons weer een geluk dat we op tijd terug waren!

We gaan nu even genieten van een traditionele braai. Later meer.

Na de lunch vertrokken we echt naar onze bestemming: Knysna. We reden de Garden Route en de bossen liepen over tot de landschappen langs de kust en weer terug. Eenmaal aangekomen in Knysna kwamen we meteen bij de goede B&B terecht, middenin de stad. Knysna is namelijk een stadje. Onze kamer was een soort van zolderkamer in een villa. Guus en Lidy waren de Nederlandse eigenaren. De kamer was heel netjes, zonder beestjes en met stortdouche. Daarnaast keek het balkon uit op de lagune. Lidy was een heel lief vrouwtje, was net geopereerd en liep op krukken. Guus deed op dat moment eigenlijk alles in het 'bedrijf' en noemden we maar even 'gekke Guus'. Volgens ons is hij een beetje autistisch. Wilde alles volgens een bepaald patroon en we mochten er niet van afwijken.

Toen we aankwamen hebben we meteen even een boodschapje gedaan in het stadje. Dat wil zeggen drank gehaald bij de liquor store. Wat ons opviel was ineens de drukte. We zijn natuurlijk rustige omgeving gewend en nu was het ineens enorme drukte. We zijn uit eten geweest bij de Waterfront. Dit was aan het haventje van de stad.

De volgende dag kregen we van Gekke Guus en Lidy een heerlijk ontbijt. We hadden erna een excursie geboekt. De excursie betrof een boottocht naar Featherbed Nature Reserve. Op dit eiland kregen we een rit per 4*4 naar het hoogste punt en vervolgens een wandeling naar beneden. Het uitzicht was prachtig, maar we voelden ons weer in bejaardenland. We kwamen namelijk weer dezelfde mensen tegen als in onze Tour in Addo! Na de Tour gingen we nog wat winkels in aan het Waterfront en namen we nog een drankje. Op dat moment was de Soweto voetbal-derby op tv en alle medewerkers van dit cafeetje zat aan de buis gekluisterd. Voor Maarten natuurlijk een opening om een praatje te maken met de locals.

In de avond gingen we uit eten in een visrestaurant. De oesters van Knysna zijn beroemd dus uiteraard namen we dit als voorgerecht!

Na een goed ontbijt bij Guus en Lidy vertrokken we vanmorgen weer verder. We reden langs de kust dus we vonden het tijd voor een strandje. Op het strand vlakbij de Mosselbaai hebben we even gelegen op het strand. Daarna gingen we lunchen in de haven van de Mosselbaai...oesters en sushi! Fantastisch!

Vervolgens gingen we naar onze overnachtingsplaats. We slapen in een landhuis middenin de boerderijen vooraan Swellendam.
Prachtig! We zijn nog even het stadje ingeweest, maar we hebben net genoten van een heerlijke braai. Morgen gaan we op jacht naar de Walvis. We zijn benieuwd!!!

• 08 November 2015 - 18:44

Ed En Joyce:

Zo, dat was even zweten zeg !! Gelukkig liep het goed af ..

• 09 November 2015 - 19:25

Opa En Oma:

Maarten en Linda Dat was spannend maxima zou zeggen dat is een beetje dom? Maar wat heerlijk dat jullie zo genieten.heel veel groetjes opa en oma.

• 10 November 2015 - 17:07

Angelique En Bram:

Zo wat een spanning, ik hoor die stilte in de auto haha