Hermanus, Stellenbosch en Kaaps Schiereiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maarten en Linda Windt - WaarBenJij.nu Hermanus, Stellenbosch en Kaaps Schiereiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maarten en Linda Windt - WaarBenJij.nu

Hermanus, Stellenbosch en Kaaps Schiereiland

Door: Maarten en Linda

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Linda

10 November 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De wekker stond op 5.30 en het ontbijtpakket stond voor ons klaar. We moesten namelijk om 9 uur in de haven van Hermanus zijn. Nadat Linda een beetje verder sliep in de auto kwamen we gelukkig op tijd aan voor vertrek van de boot. Na wat instructies van de schipper en nadat Linda drie pilletjes tegen wagen/zeeziekte had genomen kregen we ons mooie oranje reddingsvest aangemeten. Toen was het tijd om naar de boot te gaan. Nou dat was een lekker gammel toeristenbootje. We maakten onze borst nat! Toen we na zo'n 20 minuten op zee lagen, zagen we de walvissen. Wat een grote beesten zijn dit! Ze kwamen ook behoorlijk dichtbij en al snel bleek dat deze beesten een stuk groter zijn dan onze boot was! Wow! Wat een imposante beesten. Op een gegeven moment kwam er ook een moeder met haar jong vlak bij onze boot. Fantastisch wat ren ervaring! Helaas zwommen de walvissen weer verder en was het tijd om terug te varen. Dat was nog een hele belevenis. Linda werd namelijk toch misselijk van het heen-en-weer gammele bootje en Linda bleek niet de enige. De hele boot zat vol met ziek-ogende en kotsende mensen, inclusief leden van het personeel. Op een gegeven moment was dit aanzicht ook voor Maarten niet helemaal lekker en ging zelfs hij even over zijn gier bij de reling. Sjongejonge! Eenmaal teug in de haven waren we gelukkig alweer snel het mannetje en vrouwtje. We zagen hier en daar nog mensen over hun nek gaan, dus was het tijd om maar snel weer te vertrekken naar onze volgende bestemming: Stellenbosch.

We reden al snel tussen de heuvels en de wijnvelden. Dit was weer een totaal ander landschap en wederom prachtig. Onze lodge stond hier middenin! Hoe mooi is dat! We zouden hier maar een nacht gaan slapem dis wilden we dezelfde middag nog graag een wijntour doen. Al die wijnvelden om ons heen maakte ons dorstig! Gelukkig konden we nog mee met een tour, waardoor we niet zelf hoefden te rijden. Wel zo fijn met al die wijn! Michael kwam ons ophalen en reed ons naar het eerste wijnhuis. Onderweg gaf hij ons een klein stukje geschiedenis van Stellenbosch en reed hij door het stadje met wat informatie hierover. Clayton was de chauffeur die ons weer ophaalde en zo naar het tweede en derde wijnhuis bracht. Onderweg kwamen we met Clayton aan de praat en vertelde hij zijn persoonlijke verhaal. Hij vroeg over onze reis en gaf aan vooral de Drakensbergen prachtig te vinden. Hier was hij zelf nog nooit geweest, simpel omdat hij de reis niet kon betalen. Hij als 'kleurling' verdient met deze toch goede baan slechts omgerekend 300/400 euro per maand. Hiervoor werkt hij 6 volle dagen per week. Die ene vrije dag per week zou hij graag iets leuks doen met zijn vrouw en zoon van 1 jaar, maar is hij soms moe van het werk,waardoor het er niet altijd van komt. Toch bizar dat wij even in 3 weken 'heel' Zuid-Afrika rondreizen, terwijl de bewoners zelf vaak alleen hun eigen omgeving kennen. Dan besef je je toch even weer hoe goed je het hebt.

Na het laatste wijnhuis 'Bosschendal' (veel geproefd hier in restaurants) hadden we zo'n 15 wijntjes geproefd en was vooral Linda een beetje tipsy! Voor het diner besloten we nog even het stadje in de gaan. Wat een leuke stad! We kwamen uiteindelijk bij een studenten-achting tentje terecht waar we heerlijk aten en de service ook goed was.

Toen we vanmorgen wakker werden was het tijd voor het Kaaps Schiereiland. Onderweg zagen we ineens duinen en wit zand. Weer een heel ander landschap! We reden als eerst naar Simon's town. Hier konden we Linda haar favoriete beestjes in het wild spotten: pinguïns! En ze liepen er hoor, op het strand van Boulders. Een hele kolonie. Echt de kers op de taart van het beesten spotten haha.

Na de pinguïns reden we naar het meest zuidwestelijke punt van Afrika: Kaap de Goede Hoop. Het park was wederom prachtig en bovenop de berg bij Kaap de Goede Hoop hadden we hele mooie vergezichten. We waren aangenaam verrast dat het er zo mooi was!

Vervolgens reden we naar onze eindbestemming van onze reis:Kaapstad! Het binnen rijden in deze stad is wel even wat anders dan de dorpjes en rimboe gebieden die we tot nu toe hebben gezien. Kaapstad is een echte drukke wereldstad! Het ging Maarten heel goed af en we reden in 1 keer naar onze Bed&Breakfast. Midden in de stad, aan de voet van het voetbalstadion van Ajax Capetown, dus Maarten vond dit atuurlijk geweldig! Na check-in deden we even een drankje op ons privé-terras, toen we naar de Waterfront liepen. Dit is een erg commercieel gebied in de haven van Kaapstad, vol met winkeltjes, restaurantjes en barretjes. Ineens weer eens heel wat anders! We aten in een soort van pub met livemuziek, maar gingen op tijd terug naar de lodge.

Morgen gaan we cultuur snuiven in Kaapstad en beginnen we met Robbeneiland.

• 11 November 2015 - 14:47

Bram En Angelique:

Walvissen, pinguïns, wijn, lekker eten, etc. En dat in 2 dagen. Ongelofelijk. Maar nu nog even in Kaapstad en naar Robbeneiland. Het einde van jullie geweldige reis is bijna ten einde. Geniet er nog maar even van.